Johannes
Som kundansvarig för ekonomibyråer är vår skoterkörande skåning, Johannes, den som ser till våra kunder inom revisions- och redovisningsbranschen får den bästa lösningen för deras behov.
Johannes om sin tid på Blikk
När började din resa på Blikk och vad var det som gjorde att du sökte dig just hit?
Det har nu hunnit bli lite mer än två år! Det var faktiskt min far som fick syn på annonsen och han reagerade då med att ”Det där skulle nog passa Johannes!”.
Jag har alltid trivts bra med kundkontakt och haft lätt för att knyta nya kontakter. Att byta från revisor till säljare – ja, du hör själv – det kanske inte är det sedvanliga steget för de flesta som brutit in på samma bana som mig. Men när jag läste annonsen kände jag att jag borde följa mitt hjärta… Lyckan står den djärve bi!
Vad motiverar dig i din roll som kundansvarig för ekonomibyråer?
Många byråer upplever att den tekniska utvecklingen går fort just nu och detta kan man reagera lite olika på. Den nya tekniken erbjuder stora möjligheter, men det är naturligt att kunna känna besvär inför tanken på att ställa om arbetssätt – emotionellt, tidsmässigt och/eller ekonomiskt innebär det ju ofta en ansträngning på kort sikt när något ska förändras, det vet ju alla som försökt ändra på en rutin någon gång.
Men här vill jag försöka förmedla ett ljust, positivt budskap, nämligen att den nya tekniken möjliggör tidsbesparingar och effektiviseringar. Tid kan frigöras till fler intressanta kunduppdrag, inte färre, och nya tjänsteområden kan utvecklas! Det sporrar mig att visa konkreta exempel på detta och samtidigt hjälpa byråerna med denna omställning.
Vad är det bästa med att jobba på Blikk?
Att vi växer snabbt är inget som kommer av sig självt och är man av den otåliga sorten som jag själv så är det både motiverande och roligt att så snabbt och tydligt kunna se resultatet från både sina egna och kollegors insatser! Jag har aldrig tidigare stött på så många engagerade medarbetare och samarbetsandan är gedigen och påtaglig. Sedan jag började på Blikk har ”söndagsångesten” upphört, vilket må låta klichéartat, men det är dagens sanning och det skattar jag högt – jag ska aldrig ha det på något annat vis igen!
Dina bästa tips för att lyckas i rollen som kundansvarig?
För att vara riktigt framgångsrik i en sådan här roll räcker det nog inte med att kunna påvisa nyttor med olika systemlösningar. Även så kallade mjuka egenskaper tror jag kan vara av vikt. Man bör trivas med att ha kontakt med människor och här är kommunikationsförmågan central, det gäller att kunna anpassa sitt språk till olika personer och i olika sammanhang.
Att vara förtroendeingivande tror jag är viktigt, och hur man gör för att vinna någons förtroende kan te sig olika. Jag tror ett sätt kan vara att vara lyhörd, påläst och serviceinriktad. Men tror också det är viktigt att vara prestigelös och få folk att våga öppna upp sig och sänka garden.
Det finns många system i byråvärlden och för att förstå byråernas situation och behov tror jag ett visst tekniskt intresse är en bra grund. Sen inte att glömma, en vilja att ta ansvar för hela kundupplevelsen, från första kontakt till hjälp att komma igång, som kund är det viktigt att känna att man får ett gott stöd genom hela denna process.